dinsdag 6 december 2016

De Post


Wat weten de kleuters allemaal over de Post?



We knutselen onze eigen brievenbus om zo brieven naar elkaar te schrijven. We leren wat er allemaal op een enveloppe moet om hem te kunnen versturen.  Naam, adres, postzegel. 










We spelen postbode en bezorgen de juiste brieven bij de juiste postbus.  













Postzegel rijmwoordjes zoeken op het magneetbord. 




Matrix met kleur een aantal tot 5.







Klassikaal spel: de groep werd in 3 groepjes verdeeld die samen een huis moeten bouwen.  Daarna spelen we postbode en bezorgen brieven in het eerste, middelste of laatste huis.  Ook begrippen 1 meer of minder werden aangebracht.  vb: het middelste huis krijgt 1 brief minder dan het eerste huis.  






















Woorden maken met magneetletters of houten letters.






Postpet knutselen voor in ons postkantoor.  








Spelen in het huisje en het postkantoor. We maakten ook een bankcontact automaat en iedere kleuter ontworp zijn eigen bankkaart.  We leren met de automaat werken en op een juiste manier betalen in ons postkantoor.  De kleuters bedenken zelf hoeveel de postzegels en enveloppen kosten. We denken na wat het meeste kost, grote of kleine enveloppen. We kijken hoeveel postzegels we op een brief of pakje moeten kleven.  En dan is het volop brieven schijven naar elkaar!










We ontwerpen zelf postzegels om in ons postkantoor te verkopen.  
We plooien zelf enveloppen en gebruikten daarvoor verschillende vormen. 












Postwoorden springen. Hoeveel woordstukjes kunnen we onze postwoorden springen.  Kleuters hakken het woordje terwijl ze springen en leggen hun woorden bij het juiste cijfer. 1 woordstuk = cijfer 1.  
























Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen